• Blog
František Školník
14.5.2019

Proč se některé firmy bojí outsourcovat a jiné se bojí zaměstnávat?

Tuto otázku řešíme s našimi klienty neustále.

Přijde na ni řeč v momentě, kdy se klient rozhoduje, jestli předá agentuře celý marketing, jeho dílčí části, nebo si třeba jen nechá vypracovat marketingový plán a veškerou výrobu udrží i poté interně. Jakou zkušenost máte vy?

Od klientů zaznívá jako nejčastější argument tato magická věta: „To my nebudeme kupovat, to si u nás uděláme zadarmo.“ Co to ale znamená „zadarmo“? Možná to znamená, že obchodní oddělení otevře druhé dveře zleva, kde sedí marketing, a řekne: „Udělejte to a to!“ Tím pádem neobhajuje žádný náklad navíc a má to zadarmo. Jenže i tenhle krok platí ty první dveře vpravo – finanční oddělení. Takže vždycky to logicky něco stát bude.

Jaké jsou tedy rozdíly mezi outsourcingem a interním oddělením?

Někdo říká, že marketing je tak zásadní stavební kámen celé firmy, že ho může zvenku koupit jen sebevrah. Pracuje se s citlivými daty a ty přeci nesmí znát nikdo jiný než zaměstnanec. Druhý říká, že to, co koupí od kvalitního externího dodavatele, bude vždycky ve špičkové kvalitě, protože dodavatel má jen jednu šanci a každá chyba pro něj může být likvidační.

Myslím, že oba pohledy mají něco do sebe, a je důležité zvolit takovou cestu, která vám prostě dává smysl. Váš vnitřní hlas vám musí říkat, že jste se rozhodli správně. Obě cesty mají totiž jeden společný jmenovatel. A tím jsou lidé, kterými se na své cestě v podnikání obklopíte. Ať už je koupíte zvenku k vám do firmy a zaměstnáte je, anebo zvenku jako dodavatele a podepíšete s nimi jen jiný typ smlouvy. Uvědomte si, že i interní zaměstnanec může odnést vaše citlivá data a zkušenosti do jiné firmy, pokud se rozhodne změnit zaměstnání. Všichni přece sbíráme a zhodnocujeme svoje pracovní zkušenosti.

Nemyslím si tedy, že otázka je koupit, nebo zaměstnat, ale koho koupit a na jakou smlouvu.

Výhoda interního oddělení je podle mne v tom, že každý den máte vše pevně pod kontrolou. Nevýhoda, že musíte myslet na každou součástku v tom pomyslném hodinovém strojku a obsadit každou židli. Pokud chcete mít stoprocentní výstup, nehledejte jednoho Ferdu Mravence, ale postavte celé mraveniště. Mravenec toho sice unese hodně, ale časem se určitě unaví.

Výhoda outsourcingu je v tom, že kupujete celé fungující mraveniště ve velikosti vašeho rozpočtu. Správná agentura vám totiž neprodá jen jednu dílčí část podle vašeho výběru, ale vymyslí vám jako první krok celé řešení. A v dalších krocích už jen plní plán a zapojí celé svoje mraveniště. Nemusíte také nikoho školit, zkoušet, nahrazovat… stačí si jen správně vybrat. Malinká nevýhoda outsourcingu může být v tom, že se prostě musíte spolehnout na to, že vaše mraveniště maká, i když ho každý den nevidíte. 
Sečteno podtrženo, vždycky to něco stojí a správné varianty jsou obě. Já osobně bych interní oddělení postavil ovšem až v momentu, kdy bych nemusel dělat žádný finanční kompromis. Aby to prostě stálo za to:)
Autor
František Školník
Sdílet článek
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • Kontaktujte nás

Pojďme se nezávazně potkat u kávy a probrat i váš projekt

O vašich marketingových plánech si můžeme nezávazně popovídat u šálku dobré kávy.
Může vás zajímat

Další články