• Blog
Štepán Budil
2.7.2019

Proč platit provizi za něco, co si mohu udělat sám? Riziko spolupráce s realitním makléřem

Většina z nás se v životě alespoň jednou potká s prodejem nemovitosti

Ať už v rámci dědictví, zvětšování vlastního bydlení při rozrůstání rodiny, při investičním záměru nebo prostě jen řízením osudu. No, a jak si u nás v ČR počínáme v případě, že čelíme své „životní transakci“, rozhodně stojí za zamyšlení. 

Za poslední 4 roky jsem se několikrát potkal při prodeji a pronájmu nemovitosti s realitním makléřem, specialistou, poradcem nebo v jaké ještě formě se s názvem profese obchodníka v realitách potkáváme.
Profesně, jako obchodník z jiného oboru – marketingu, jsem jich za poslední rok obešel desítky. A tak už mám slušnou zkušenost, aby se o tom dalo něco napsat. 

Možná přemýšlíte, proč se dělit s někým o procenta z hodnoty nemovitosti, ve které jste vyrůstali nebo ke které možná máte nějaký citový vztah, nebo nemáte, ale je zkrátka vaše.
Proč by měl někdo cizí stát u toho, co je pro vás dost osobní a co si jste pravděpodobně schopní vyřešit sami? Co je na tom prodat nemovitost? Je to jen barák nebo byt, který se nafotí a dá na inzertní server. Vždyť to děláme pořád, že něco prodáváme a nic na tom přece není. Annonce, Flér, Aukro nebo Bazoš. Kdo z nás to nikdy nedělal?  Jsem přesvědčen, že kdyby ti, kteří se rozhodnou nemovitost prodat sami, předem věděli, co všechno se skrývá v procesu realitní transakce, tak by málokoho napadlo se o to bez odborné asistence vůbec pokoušet.

Makléř musí mít vaši důvěru

Ke své makléřce jsem se dostal na doporučení. Na doporučení někoho, komu opravdu věřím, a to pro mě mělo váhu. Už první setkání bylo o dost jiné než předchozí pokus jiného „realitního specialisty“ o pár dní dříve v našem obýváku, který mi nejdříve podsouval exkluzivní smlouvu k podpisu, než jsme se vůbec bavili o tom, co bude probíhat a proč právě s ním. To mě dost odradilo. Nemám nic proti exkluzivní smlouvě, ba naopak zajišťuje to, že se nemovitost prodá lépe a makléř se jí bude moci s láskou a péčí věnovat, ale vůbec jsme se neměli možnost poznat, a když mi tímto naskočila červená kontrolka, tak jsme se brzy rozloučili. 

Na první schůzce mě má makléřka přesvědčila o tom, že ví, o čem mluví, a hlavně mi s ní bylo lidsky fakt dobře a věděl jsem, že s touto paní se chci ještě vidět nebo spíše vídat další 4 měsíce až půl roku, než to celé proběhne. A takto dlouho to celé může trvat a opravdu trvá, i pokud se nemovitost prodá dost rychle od uvedení do prodeje. Je to proces, který má své logické časové posloupnosti.  Vlastně mi ani tolik nezáleželo na tom, co za ní stojí za značku, ač to byla jedna z těch nejsilnějších na trhu, ale šlo mi hlavně o ni. Ač jsem se do té doby realitními společnostmi vůbec nezabýval, tak nějak mi přišlo přirozené, že realitky asi budou všechny umět prodávat reality. Je to jejich profese a denní chléb. Dnes už vím, že tomu tak být nemusí a hodnoty a motivy různých značek, kanceláří a makléřů jsou různé, a proto je důležité si dobře vybrat. Ale tenkrát to bylo pro mě úplně nové, jak ostatně pro naprostou většinu těch, kteří nemovitost prodávají. Nechtěl jsem se tím zabývat, jen jsem potřeboval někoho najít a důvěřovat mu v procesu.

První zkušenost s prodejem bytu byla skvělá a dost možná i proto, že jsme měli v makléřku absolutní důvěru a spolupracovali jsme maximálně, aby vše klaplo, tak vše proběhlo nejlépe, jak mohlo. Věděl jsem, že jsme se potkali s realitním profesionálem. Prodali jsme za maximální cenu a bylo to pro nás bezstarostné, tedy přesně takové, jaké jsme to chtěli.

Při druhé instanci, kdy jsme potřebovali prodat dům, jsme už věděli kam jít, protože kam jinam bychom také chodili, když vše bylo napoprvé provedeno perfektně. No a i napodruhé se to povedlo skvěle a ze strany makléřky bezchybně. Naopak jsme jen koukali, co všechno se dá vymyslet, aby byla spokojenost na všech stranách. Při obou transakcích jsem byl vděčný, že můžu makléřce i její kanceláři, která ji v tom, co dělá, podporuje, provizi zaplatit. Jejich práce byla ohromná.

Realitní makléř v Česku tvrdý chleba má

Realitní makléř to u nás nemá vůbec jednoduché z více důvodů. A níže je jen pár z nich, které věřím, že si málokterý z nás, smrtelníků realitami nepolíbených, uvědomuje. 

Každý začátek realitního makléře je velmi náročný. Neexistuje jednoduchý začátek realitní kariéry. V době, kdy není vybudovaná značka makléře a pavučina kontaktů k doporučování, je to drsný svět, kde si makléř půl roku nebo klidně i rok nemusí vůbec sáhnout na peníze. Představte si, že byste půl roku nedostávali výplatu. Šli byste do toho?
Pokud makléř nebude aktivní, schopný a přizpůsobivý nové profesi, tak peníze nemusí dostat ani za půl roku. Jeho cesta vzhůru je vykoupena „údolím slz“, kterým si každý makléř prostě musí projít. Makléř dostává provizi, až když celá transakce proběhne, takže i pokud nabere nemovitost k prodeji hned první měsíc, tak to často trvá měsíce, než dostane zaplaceno. Z tohoto důvodu si vážím každého úspěšného makléře, protože tím musel projít a obětovat leccos pro to, aby mohl být tam, kde je. No a ze stejného důvodu je třeba podpořit i toho, kdo teprve začíná. Pokud má zdravý přístup k práci a ke klientům, nevidí je jen jako chodící peněženky a je ochoten se nechat mentorovat těmi, co to už mají za sebou. 

Možná bude právě vaše nemovitost tím, co přispěje k tomu, aby se rozhodl v oboru zůstat a stát se zkušeným realitním profesionálem. Je to vždy o přístupu a o člověku. Potkal jsem lidi fungující v oboru desítky let, ale také velmi schopné lidi, pro které jsou reality úplně novým tématem a jdou do toho svou bojovností, pokorou, energií a především aktivitou.

Proč Češi zkouší prodávat své nemovitosti sami

Dalším důvodem, proč není práce realitního makléře procházkou růžovou zahradou, je naše česká „pivní“ mentalita. Kdo neskáče, není Čech, no ne? No a možná by se dalo napsat i Kdo neprodává nemovitost, není Čech. Možná by i stálo za krátké zamyšlení, proč to tak je. Hraje v tom roli fakt, že se bojíme přiznat, že ne všechno zvládneme sami? Nebo je to neochota dělit se o peníze z prodeje nemovitosti s makléřem? Nebo je to vlastní ego, které nám nedovolí, aby okolí vědělo, že jsme potřebovali makléře, abychom prodali nemovitost, což přece zvládne každý? Možná od každého něco. Snad by se to dalo přirovnat k jiným profesím. Když chcete maso, jdete za řezníkem, když vám není dobře, tak nejčastěji za lékařem, a když potřebujete prodat zlato po babičce, tak za zlatníkem. Málokoho by napadlo složit krávu a naporcovat si maso a málokoho by napadlo sebe sama operovat. Vyhledáváme odborníky, když je třeba, aby se dané věci věnoval někdo, kdo tomu rozumí. Nemovitost si ale sami prodat chceme, ač nejsme realitní profesionálové. Proč? 

Můj názor je, že vlastně předem netušíme, co celý proces obnáší. I proto se ze samoprodejců někdy stávají makléři, protože si v procesu prodeje nemovitosti museli vyzkoušet, co všechno je třeba udělat, a právě proto, že je toho tolik, získané informace chtějí někde zúročit. Nevěřím, že je to proto, že se stávají realitním makléřem z důvodu: „Jé, to je snadný, to teda zvládnu taky.“

S českou mentalitou je spojen i fakt, že se stěhujeme v životě mnohem méněkrát než obyvatelé jiných států. „Češi jsou konzervy a často žijí v jedné nemovitosti celý život,“ zaznělo z úst jedné velezkušené makléřky z Kanady. Například tam se stěhují lidé mnohem častěji. Prakticky při každé změně statusu. Když se stěhují od rodičů a najdou si partnera, když mají první dítě, další děti, když děti odrostou a tak. Probíhá tam mnohem více realitních transakcí na člověka. 

Jaký mají realitní makléři společenský status?

Posledním úskalím práce realitního makléře, které bych zmínil, je způsob, jakým jsou realitní makléři vnímáni společností. Stejně jako téměř každý obchodník má makléř společenský status, který často vůbec neodpovídá tomu, co svou profesí způsobuje a komu a jak pomáhá. Dobře odvedená práce realitního makléře je něco, o čem slyšíte, jen pokud se zajímáte o reference konkrétního makléře, protože zpackaných realitních transakcí se propírá vždy mnohem více. Tím se zdá, že má každý druhý prodávající problém s prací makléře, ale skutečnost je odlišná. Postěžuje si každý, ale chválí bohužel jen možná jeden z deseti. 

A pokud se mám vrátit k názvu článku, tak jaké je riziko spolupráce s realitním makléřem?  Především v tom, že si nevyberete toho pravého. Ne toho nejlepšího ze všech, ale toho pravého právě pro vás. My také nejsme nejlepší marketingovou agenturou, ale našimi klienty se stávají ti, se kterými si nejvíce sedneme. Možností jsou stovky, a pokud má makléř dobrý marketing (více zde), tak poznáte toho pravého možná ještě před tím, než se spolu potkáte osobně. 

No a proč platit někomu za práci, kterou si můžu udělat sám? 

Protože realitní makléř umí nemovitost připravit k prodeji a prodat. Dělá to každý den. 
Protože dobrý realitní makléř je pro svého klienta partnerem a pojistkou toho, že při procesu prodeje půjde vše tak, jak má. A pokud ne, dokáže si s nežádoucí situací poradit. Vždyť prostoru pro selhání je mnoho. Není to jako prodat auto. 

Protože to pro něj není osobní, ale profesní záležitost. Tam, kde vaše emoce nad nemovitostí plynou, on zůstává v klidu, protože to zažil již mnohokrát.  Pokud nezažil a je teprve na začátku, tak jeho mentor určitě ano a věřte, že ti dva jsou v kontaktu a nováček v tom není nikdy sám.  Protože provize makléře je odměna za dobře odvedenou práci, a většinou až po prodeji pochopíte jeho skutečnou hodnotu a význam v celém procesu.  Protože je to pro vás prostě výhodnější. Makléř prodá nemovitost lépe než vy, a proto placením jeho provize o peníze nepřicházíte, ale naopak získáváte. 

Nejsem realitní makléř, ale trávím s nimi hodně času a jejich práce si velmi vážím. Proto s hrdostí v OnlineSales.cz pomáháme marketingově povznášet tento obor tam, kam si zaslouží. 
Tím pomáháme měnit pohled na realitní obor, kde se člověk dotýká člověka.
Autor
Štepán Budil
Sdílet článek
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • Kontaktujte nás

Pojďme se nezávazně potkat u kávy a probrat i váš projekt

O vašich marketingových plánech si můžeme nezávazně popovídat u šálku dobré kávy.
Může vás zajímat

Další články