• Blog
František Školník
5.3.2019

Proč online kampaně často nenesou výsledek?

Marketing, a ten online zvláště, má jednu velkou výhodu, jednu nevýhodu a jedno nebezpečí.

Výhoda: Každý si zvládne něco vymyslet a nastavit sám. 
Nevýhoda: Většina lidí si při tom „nabije ústa“, protože to zkrátka neumí.
Nebezpečí: Vyvodí z toho závěr, že dělat kampaně je prostě zbytečné a nefunkční, a připraví se tak o možnost růstu.

Pojďme se bavit jen o sociálních sítích, konkrétně o Facebooku, který všichni dobře známe a pěkně si to na něm ukážeme. Představte si, že máte nový malý e-shop s ne úplně unikátním zbožím… například s čepicemi. Nějak vytvoříte fb stránku, zamyslíte se nad příspěvkem a napíšete ho. Automaticky vám přijde nabídka typu „za 500 Kč uvidí váš příspěvek 10 000 lidí“. To zní jako klíč k úspěchu! Za pár stovek dostanete tolik lidí do vašeho obchodu... A máte vymyšleno a nastaveno… pruty jsou nahozeny:) Co se ale může stát? Že nikdo nic nekoupí, konverze nula. To už je ta nevýhoda. A nebezpečí? Slabší jedinci odpadají a říkají, že fb nefunguje. Někteří dokonce začnou tvrdit, že lidé už nechtějí čepice:)

Otázky jsou: Jak moc dobře byl příspěvek napsaný? Kdo zmapoval konkurenci? Kdo našel a správně odkomunikoval užitek? Lidé totiž nikdy nechtěli čepice. Lidé vždy chtěli mít hlavu v teple a přitom dobře vypadat. A teď to nejdůležitější: Podle jakého klíče jste identifikovali cílovou skupinu? Jak jste ji na fb našli a pomocí čeho na ni správně zacílili? A konečně, kdo to po ukončení kampaně změřil, optimalizoval a nastavil znovu a podle jakého klíče?

A teď si představte, že se bavíme jen o Facebooku

A je vůbec Facebook to nejlepší místo pro kampaně na čepice? A jak to zjistím? Těch možností je tak strašně moc. A navíc funguje takzvaná bannerová slepota, musím být zkrátka strašně moc vidět, aby si mě někdo mezi tou obrovskou konkurencí vůbec všiml. V online prostředí musím už od prvního kroku pracovat chytře a strategicky. Online prostor je jednoduše druhý svět, kde si budujeme své jméno a postavení a pak teprve oslovujeme ty, kteří jsou kolem nás. Je to stejné jako v offline světě:)

Podle mě často nedáváme online prostoru šanci, aby nám pořádně sloužil.

A neděláme to proto, že si myslíme, že jsme v tom odborníci, když ho vlastně využíváme v osobním životě a „umíme s ním pracovat“. Problém je, že s ním pracujeme na uživatelské úrovni. Někde jsem četl krásnou definici sociálních sítí: „My všichni, kteří dáváme na naše profily fotky z dovolených, označujeme místa, na kterých zrovna jsme, a píšeme, s kým tam jsme a co tam děláme, si myslíme, že jsme klienti sociální sítě. Nejsme. Jsme produkt sociální sítě. Klienti jsou marketingové agentury, které s našimi daty umí správně pracovat. My jsme lovná zvěř a necháme se snadno zlákat k tomu, že zkusíme jednoho dne lovit také. Je to jako kdyby jelen v oboře, po kterém je stříleno, myslel, že umí vybrat správnou zbraň, zamířit a zastřelit jiného jelena.“ A tak to je.
Chcete-li se tedy pustit do online kampaní, vzdělávejte se předtím a mějte trpělivost. Nebo se svěřte do rukou odborníka. Najděte si zkrátka myslivce a řekněte mu: „Ulov mi jelena!“
Autor
František Školník
Sdílet článek
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • Kontaktujte nás

Pojďme se nezávazně potkat u kávy a probrat i váš projekt

O vašich marketingových plánech si můžeme nezávazně popovídat u šálku dobré kávy.
Může vás zajímat

Další články