• Blog
František Školník
19.3.2019

Pevná cena vs. win-win model?

Otvírám velké téma dnešní doby.

Proč mnoho podnikatelů poptá služby (převážně obchodní a marketingové) a říká: „Líbí se mi, co děláte. Udělejte to i pro mne, a až uvidím, že mi to funguje, tak vám dám peníze.“ Dříve mi to přišlo logické a často jsem těmto „vykukům“ naletěl. Jednoho dne jsem se ale zamyslel, podíval se na svou práci a na produkty, o jejichž prodej jsem často pomocí win-win musel usilovat, a řekl jsem si dost.

Jsou modely, kam win-win vyloženě patří. Je to spoluvlastnictví společností, prodej s jasným dlouhodobým podílem na zisku zákazníka, spoluvlastnictví obchodního případu a multilevel. Do ostatních modelů podle mne nepatří win-win, ale odvaha nést ve své firmě podnikatelské riziko a za službu zaplatit.

Nechám si vytvořit marketingovou strategii pro svou firmu a zaplatím ji až v momentu, kdy se mi zvedne obrat? Nechám si vymyslet obchodní koncept a zaplatím ho také až potom? Čas, který tihle „podnikatelé“ věnují vyjednávání o předání svého rizika na někoho jiného, by měli věnovat výběru toho správného partnera na danou problematiku. Existují totiž reference, případové studie a osobní schůzky s možnými budoucími partnery. Pokud mi tyto tři kroky s potenciálním parťákem dají smysl, tak přeci můžu jeho čas koupit.

Představte si, jaké by to bylo žádat o win-win v jiném odvětví… třeba u pokladny v kině, na recepci v hotelu, při nákupu členství ve fitness, při nákupu dovolené, služeb právníka… a tak dále a tak dále.
  „Zaplatím to, až zjistím, jestli se mi film líbil, jestli se mi ve vašem hotelu dobře spalo, jestli bylo u moře opravdu tak pěkně, jak jsem si představoval, a konečně až, pane doktore, vyhrajete ten soud.“ :)
Anebo při žádosti o ruku: „Miláčku, je mi s tebou hezky, a tak jsem se rozhodl, že si tě na konci života – až zjistím, že jsem byl opravdu v manželství šťastný – doopravdy vezmu, ale ty mi zatím normálně vař, per prádlo a vychovávej naše děti. :)“ Zvláštní, že?
Jsou zkrátka obory, kde víme, že si to nemůžeme dovolit, a jsou obory, kde to ještě pořád „zkoušíme“.
Autor
František Školník
Sdílet článek
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • Kontaktujte nás

Pojďme se nezávazně potkat u kávy a probrat i váš projekt

O vašich marketingových plánech si můžeme nezávazně popovídat u šálku dobré kávy.
Může vás zajímat

Další články