• Blog
Štěpán Budil
14.10.2019

Kdo kormidluje váš marketing tak, abyste dojeli do cíle?

Děje se to vlastně všude

Potkáváme se s tím u našich klientů každý den na schůzkách. A děje se to vlastně všude, od malých firem, kde je jeden marketér, až po týmy marketingových specialistů.

Firemní hierarchie a obhajování vlastní hodnoty zaměstnanců v rámci firmy má velký vliv na smysluplné držení směru v marketingu. Bývají zde lidé kreativní, což může být vlastně někdy spíše na škodu.

Nastavení a držení marketingové strategie má svá pro a proti

Tím PRO je, že možná poprvé budete vědět, kam váš marketing směřuje, a nebude vám připadat jen jako bermudský trojúhelník na peníze. Budete znát cíle a bude možné je v čase sledovat, vyhodnocovat a optimalizovat. Konečně to někam smysluplně povede. V dnešní době, kdy se firmy předhánějí v tom, kdo nabídne zaměstnancům lepší podmínky a benefity pro práci, dochází k tomu, že se často mění osazenstvo marketingového oddělení na všech úrovních. Někdy odchází marketingový manažer a někdy specialista na FB a PPC reklamu.

Nezřídka tak pozorujeme zajímavý fenomén, kdy firma svým způsobem trpí vysokou kvalitou svých lidí. Je jasné, že každý chceme ve svém podnikání ty „schopáky“, kteří budou posouvat celou firmu dále, a s každým schopným člověkem do firmy přichází i jeho hodnota a know-how.
Bohužel s ním často z firmy i odchází a zůstává pak jen nějak nastavený směr, který si ale nový „schopák“ nastaví podle svého. Je pro nás lidi tak nějak přirozené aspoň trochu kritizovat své předchůdce a i tím ukázat, že za nás to bude vše fungovat lépe. A v marketingu to funguje tak, že noví lidé staví vše nově podle svých nejsilnějších stránek, aby se vyšvihli. Je to tedy postavené tak, aby to sloužilo co nejvíce firmě, nebo aby se mohl marketér ukázat? Využívá se opravdu to nejlepší ze škály nástrojů, kanálů a vůbec možností marketingu, nebo se často pracuje jen s omezenými zdroji, které současní marketéři ovládají?

Je tímto způsobem velmi těžké budovat dlouhodobě hodnotu marketingem, pokud loď jede vždy tam, kam nový kapitán otočí kormidlem.

Je to hezky vidět třeba i v politice, kde se každé 4 roky (pokud není vyslovena nedůvěra vládě dříve) mění směr jednotlivých resortů podle plánů nových pánů, kteří sedí v křeslech. A tím je téměř nemožné dosáhnout dlouhodobě úspěchu, protože není dán směr, kterého se každý musí držet. A totéž se děje ve firmě, která spoléhá, v té nejlepší víře, na interní kolegy v marketingu. Každý nový člověk to vidí jinak a každý v práci využívá ty dary, které jsou mu dány, a schopnosti, které nasbíral. A tak se točí kormidlem ze strany na stranu.

Důsledků to má víc a ani jeden není přínosem pro vaše podnikání.

Ten interní je, že lidé nevědí, kam jdou a ani za čím. Plní své úkoly a možná se i cítí nepotřební, protože se často zkouší něco nového a často to nevychází. Marketing je tím vnímán často jen jako předražená nákladová položka. Ještě závažnější dopad může mít absence marketingové strategie na úrovni vaší značky. Protože lidé „tam venku“ vnímají komunikační nesoulad tím, jak se zkouší stále něco nového podle toho, kdo kormidluje. Tím rozhodně neroste v čase důvěryhodnost ve vaši značku. Naopak, spíše upadá. A to má obrovský vliv na vnímání značky vašimi potenciálními klienty.

Je to, jako když zkoušíte každý měsíc nový střih od kadeřníka. Působí to, jako že se stále hledáte a nevíte, kdo jste. Tedy pokud nejste senátorka Amidala, ta může. Všude jinde to vypadá jako vnitřní nesoulad, který se zrcadlí i směrem ven. Restauraci, například, také máme tendenci posuzovat podle toho, jak čisto má na záchodech, protože si říkáme, jak to asi bude vypadat u nich v kuchyni. Spolupráce s marketingovou agenturou, jako je shodou okolností třeba ta naše, jež na začátku nastaví směr marketingu, archetyp, tonalitu komunikace, cílovou skupinu, kanály, sdělení, slogan atd., a ten směr pevně drží, způsobuje to, že je konečně se čeho držet v dlouhodobém horizontu. Dostáváte návod na marketing pro vlastní firmu nehledě na to, kdo je ten, kdo pádluje. Může mít pádlo obyčejné nebo luxusní anebo může mít i přídavný motor, ale směr, kudy se jde, je jasně dán a věci se vyvíjí jen v jeho rámci. Aby ten směr byl správný, je třeba se podívat hluboko do vaší firmy a možná u toho i vyndat nějaké kostlivce ze skříní, ale stojí to za to.

Našim klientům to velmi pomáhá také v tom, že při výběru zaměstnanců do týmu vidí, kdo je ochoten naskočit do jedoucího vlaku marketingu a respektovat, že zde je koncept, který vás vede k cíli. Strategicky nastavený marketing neubírá kreativitu zaměstnancům, jen jim stanovuje hranice, ve kterých se mohou pohybovat, aby byl výsledek práce a investice do marketingu zaručen. Záruka je slovo v marketingu téměř zakázané, ale nebojím se ho použít, protože pokud se dlouhodobě drží směr a vše se optimalizuje po cestě, tak není možné, aby se nedosáhlo výsledku.
PROTI
Pokud se týče nevýhod strategického marketingu, tak tou nejzásadnější je, že nebude hned znát výsledek a že to bude rozhodně vyžadovat nějakou pravidelnou investici. Je to běh na delší trať, který ale rozhodně lze vyhrát. Právě dlouhodobý marketing je to, co funguje nejlépe. Pokud se vyhodnocuje strategicky a ne každý měsíc nebo po každé kampani.

Tento pohled na marketing může i pro vás změnit úplně vše a třeba budete nadšení jako někteří naši klienti z toho, kam se věci konečně ubírají.
Tak co myslíte?
Kdy se nad tím sejdeme a probereme, jak to funguje právě u vás?
Ozvěte se.
Autor
Štěpán Budil
Sdílet článek
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • Kontaktujte nás

Nechte nám vzkaz, ozveme se vám.

O vašich marketingových plánech si můžeme nezávazně popovídat u šálku dobré kávy.
Může vás zajímat

Další články