• Blog
Štěpán Budil
29.7.2019

Jak a proč zůstat sám sebou ve velmi konkurenčním prostředí realit

Co vás vůbec vedlo k tomu začít podnikat v realitním oboru?

Byla to vidina možnosti řídit si vlastní čas? Možnost plnit lidem jejich sny v oblasti bydlení? Nebo to bylo možná riziko toho, co všechno může při realitní transakci nevyjít a vidina sebe jako supermana, který to i přes komplikace dokáže dotáhnout do konce? Vyžíváte se v home-stagingu? Nebo to možná byla možnost si po několika letech sáhnout na peníze, o kterých v jiných oborech jen sní? Co to bylo právě u vás?

Ať už to bylo cokoli, bylo jasné, že to bude výzva a že si vás tento nádherný obor přitáhne a zároveň tak trochu předělá k obrazu svému. Možná by se na to dala napasovat i věta z filmu 8 mm: „Když tančíš s ďáblem, tak nezměníš ďábla, ale ďábel změní tebe.“

Možná jsme začali trochu temně, ale mířím tím k tomu, že není snadné zůstat sám sebou, když obor možná vyžaduje něco jiného. Když se nejvíce daří lidem, kteří jsou takoví nebo makoví a nejvíce klientů se vrací těm co… Co má následovat místo teček, víte sami nejlépe.  Mé zamyšlení nerozporuje fakt, že dává smysl dělat to, co je v oboru funkční, a duplikovat model těch, kteří uspěli. Chci se spíše zabývat ztrátou vlastní autenticity na úkor úspěchu v realitní branži. 

Každý máme své dary, které jsou jedinečné. Také své sny a touhy, které jsou nám shůry dané programy, jež si zde máme naplnit. A každý si přejeme něco jiného. A právě proto máme každý své specifické dary a osobnost. A pokud se nám to v sebeprezentaci, coby realitního makléře, vytrácí, tak přicházíme o svou největší „konkurenční výhodu“. 

Já nikdy nebudu právě jako můj kolega Franta, i kdybych pro to udělal cokoli. A on nebude mnou, protože mu chybí mé dary a mně ty jeho. Můžu napodobit techniky práce, které Frantovi fungují, ale jakmile do nich promítnu sebe, tak to bude stejně jiné. A možná když vložím sebe do vzorců chování někoho jiného, tak to stejně nebude dostatečně funkční, protože to prostě nebudu já, ale ani on. 

Jen v hlavním městě my v OnlineSales.cz spolupracujeme s více než desítkou realitních kanceláří i sólo makléřů. A ti se nás občas ptají, jak můžeme pracovat s více realitními kancelářemi ve stejném místě, aniž by si konkurovaly. Odpovědí na to je právě fakt, že respektujeme to, jak je kdo nastaven, a marketing stavíme unikátně každému na tělo a tak, aby to bylo o něm. A protože každý je jiný, konkurovat si s kanceláří nebo makléřem ve vedlejší ulici jednoduše nelze. Každý makléř nebo kancelář svou osobností, svým archetypem, totiž přitahuje jiný typ klientů a makléřů.

Jak jsem již zmínil v jednom předchozích článků, u nás v agentuře pracujeme s archetypy značky, a tak identifikujeme, co pro danou značku nebo makléře v marketingu a sebeprezentaci funguje a co ne. Při určování archetypu dochází k uvědomění toho, proč některé marketingové pokusy fungovaly a jiné nikoli. Vyjde z něj, kdy je to v souladu s jedinečností a nastavením značky a kdy naopak v rozporu. Archetyp nám určuje tonalitu komunikace a sjednocuje sdělení, které, když se v čase netříští, tak deklaruje, že značka opravdu ví, kým nebo čím je.

Pracujeme s podvědomím klienta

U klientů to funguje především na podvědomé úrovni. Ač se jim třeba líbí daný makléř nebo kancelář, tak když si projedou dostupné informace na webu, Facebooku, LinkedInu a tak dále (a oni to udělají!), tak buď cítí vnitřní soulad a určité napojení na makléře, nebo naopak pocit, že něco není úplně v pořádku. Nejsou schopní si to zdůvodnit, protože se jim to na vědomé úrovni vše tak nějak líbí, ale něco tam prostě nehraje. A ačkoli máme v dnešní době intuici potlačenou na minimum, tak ty zbytky tohoto šestého smyslu vás při nesouladu v komunikaci od vašeho potenciálního klienta oddělí.  Zde se to nedá uhrát na sílu nebo výkon, ale je to čistě emotivní a pocitové. A když to nesedí, tak do toho nejdu. A je to dobře, protože by to později v samotném procesu stejně dobře nefungovalo. A vycházejme z toho, že i realitní makléř si chce svou práci užít a trávit příjemný čas se skvělými lidmi ve své pracovní době. 

V realitách se hodně potkáváme s archetypem Pečovatele (mimo reality je příkladem značka Johnson & Johnson). Také se nám tam ukazuje archetyp Jeden z nás (ten má třeba Staropramen - chlapi na pivu ve smíchovské hospodě) nebo Vládce (Microsoft, Mercedes) nebo třeba Tvůrce (Lego, Adobe), který dává prostor pro kreativitu a hledání nových cest v oboru, což se následně přenáší i na klienty, kteří vědí, že tento makléř najde ten nejlepší způsob, jak jejich nemovitost co nejlépe prodat. Narazili jsme i na Hrdinu (Nike, Ariel), který se zase pozicuje od začátku do konce jako jednička v oboru a přitahuje i podobně smýšlející. 

Nejde vždy jen o to, jaký obrat realitní makléř generuje a kolik nemovitostí a jak rychle a dobře prodá, ale také jak se sám cítí ve své roli realitního makléře. Je to práce pro každého? A je to opravdu role, nebo je to spíše poslání? A může vám v tom být dobře, ať už jste kdokoli? Bude mít u klientů větší úspěch hraná dokonalost, nebo upřímná autenticita a lidství?

Od koho nejraději kupujete služby a produkty vy? Myslím, že je to rozhodně k zamyšlení.
Jste zvědaví, který je ten váš? 
Ozvěte se nám přes kontaktní formulář na OnlineSales.cz, sejdeme se a podíváme se na to.  Mám-li citovat jednoho z našich klientů, úspěšného sólo makléře, řekl nám do video-reference: „V OnlineSales.cz mě utvrdili, že si nemusím hrát na to, co nejsem, a vím, že mohu zůstat sám sebou. Bylo to pro mě jedno z nejdůležitějších uvědomění za celou dobu mé práce v realitách.“
Autor
Štěpán Budil
Sdílet článek
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • Kontaktujte nás

Nechte nám vzkaz, ozveme se vám.

O vašich marketingových plánech si můžeme nezávazně popovídat u šálku dobré kávy.
Může vás zajímat

Další články