
Kdo je ideální franchisant?
Dobrá otázka a v rámci naší práce ve franchisingu vnímáme, že se odpovědět na ni snaží nejeden franchisový koncept. Ale ptal bych se protiotázkou: Čím je váš koncept ideální pro něj?
V ČR a SR je podle dostupných informací něco kolem 250 franchisových konceptů z různých oborů a velikostí. Navíc sem každý rok vstupují nové zahraniční koncepty nejen z Evropy, ale například z USA. Český trh je pro ně často zajímavou diverzitou při expanzi na zahraniční trhy, ač je relativně malý. Tomu, čím je český trh pro americké koncepty zajímavý, jsme se věnovali v našem pořadu Franchising SOS, kde jsme jako hosta měli Christinu Sharkey, obchodní radovou americké ambasády v Praze. Pokud se vrátím k myšlence, čím jste vy pro franchisanta zajímaví, je třeba se podívat do hloubky vaší značky. Na vaši vizi, cíle a to, jak se na celý svůj koncept vlastně díváte vy sami. A to všechno dříve, než koncept budete nabízet někomu dalšímu.
Duše vaší značky je to, co si potenciální zájemce o franchisu kupuje na trochu jiné úrovni
Úrovni, která je o dost hlubší, než jsou informace typu: návratnost investice, podpora franshisora, franchisingový manuál a marketing franshisora pro podporu značky nebo samotný produkt nebo služby. Je třeba jít do hloubky vaší značky, určit její archetyp, nastavit tón komunikace k potenciálnímu franchisantovi, vymezit cílové skupiny a komunikovat konkrétně na ně, namísto snahy o uspokojení všech. Je třeba vymyslet, jaké nástroje budou potřeba pro nábor franchisantů a jak a kudy se k nim dostaneme. Ve spolupráci s klienty v OnlineSales.cz se přesně tímto zabýváme na prvním místě. Nejsme totiž bez toho schopni vůbec pracovat a být efektivní. Stříleli bychom bez toho jen slepými a tím se jen propalují peníze našich klientů, což nemáme rádi ani my, ani naši klienti.
Udělat nějaký vizuál a lít peníze do kampaní na sociálních sítích a na googlu je dnes prostě málo
A přesně to franchisové koncepty často dělají, pokud cestou online marketingu ke svým franchisantům vůbec jdou. Dalo by se to nazvat i tak, že samotný produkt nebo služba, která je podstatou vašeho konceptu, se novému franchisantovi dnes už sama neprodá. Je třeba o dost víc. Konkurence je velká a trh nemilosrdný. Obzvláště při tak nízké míře nezaměstnanosti, jako máme nyní. Je definována duše (tedy archetyp) značky? Je definována duše značky pro český trh? Vnímání značky v zahraničí a vnímání značky u nás může být velmi rozdílné. To, co si například v USA mohou zákazníci dovolit každý den, může být pro Čechy více sváteční, a proto značka musí komunikovat jinak než například její americká matka, tedy franchisor. Jak potom uspokojit někoho, když si vlastně nejsme plně vědomi, čím ho uspokojujeme. A opět se bavím o té hlubší úrovni, než jsou informace. Jež mimochodem vede k tomu, že přijde nejen někdo, ale ten, koho opravdu hledáme a chceme ve svém podnikání. Není pochyb, že své produkty, systém, smlouvy a tak znáte a máte dokonale promyšlené, ale je to opravdu to, co si na emocionální úrovni, tedy tam, kde probíhají veškerá rozhodnutí, budoucí franchisant kupuje?
Co ideální franchisant hledá?
Při našich mnohých interakcích s franchisory, franchisanty ale i lidmi, co franchising u nás jen kultivují a spoluvytváří, ač nestojí za žádnou konkrétní značkou, se dostáváme k tomu, že není až takový problém sehnat franchisanta, ale mnohem horší je sehnat toho správného franchisanta.Tedy někoho, kdo pochopí smysl franchisingu, kde potřebujete být podnikatel, ale zároveň ochoten ve vlastním zájmu a s pokorou „ohnout záda“ před jednostrannou franshisovou smlouvou, která vás jako franchisanta má za cíl chránit. Tedy někoho, komu budou zářit oči právě pro váš koncept a kdo bude s vámi hledět stejným směrem, jak zaznělo na jednom z prvních dní školy franchisingu, kde jsme se chtěli jako marketingová agentura dostat hlouběji do tajů a temných zákoutí franchisingu, ač sami nejsme franchisingovým konceptem.Někoho, kdo nebude franchisu vnímat jen jako investici, do které nalije peníze a bude fungovat za něj, protože tím franchisa není, ale kdo je připraven opravdu sám pracovat a využít funkční model k dosažení podnikatelského úspěchu. A mnoho dalších vlastností, jež by měl ideální franchisant mít. Ale pokud obrátíme logiku, tak je třeba se ptát: Co takový člověk opravdu hledá? Nadstavbou této otázky by mohlo být: Hledá takový člověk na běžných kanálech pro franshising u nás? Co když ani netuší, že to, co hledá, je právě franchisový model? Co když má hlavu plnou podnikatelských nápadů a správný mindset, ale na weby určené franchisingu prostě nechodí, protože by ho ani nenapadlo, že to, co hledá, mu splní právě franchising a jeden z těch mnoha konceptů, jež se u nás prezentují? Při dnešním množství příležitostí na trhu není možné spoléhat na to, že ten, kterého hledáme, už někde hledá nás. On totiž možná, jak s oblibou říká můj kolega Martin Hošek, ještě neví, že neví. No a naším cílem je toho správného najít tam, kde se pohybuje, způsobem, jakým přemýšlí, a nástroji, na které uslyší a začne se zajímat a povede ho to k tomu, že se nad tím rád sejde a také dost možná koupí. Jen je třeba ho hledat ne tam, kde ho hledají všichni, protože to vypadá, že jiné možnosti nemají, ale tam, kde opravdu je. A navíc mu dát vědět, že ten, koho hledáme, je opravdu on. A dát mu možnost, aby mu dříve nebo později pro náš koncept opravdu začaly zářit oči.
I tímto vhledem v OnlineSales.cz přispíváme do světa franchisingu a podnikání.

Autor
Štěpán Budil
Sdílet článek
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
- Kontaktujte nás
Pojďme se nezávazně potkat u kávy a probrat i váš projekt
O vašich marketingových plánech si můžeme nezávazně popovídat u šálku dobré kávy.
Může vás zajímat