Štěpán Budil
2. 3. 2020

Ideální franchisant. Kdo to vlastně je?

Kdo je ideální franchisant?

Dobrá otázka a v rámci naší práce ve franchisingu vnímáme, že se odpovědět na ni snaží nejeden franchisový koncept. Ale ptal bych se protiotázkou: Čím je váš koncept ideální pro něj?

V ČR a SR je podle dostupných informací něco kolem 250 franchisových konceptů z různých oborů a velikostí. Navíc sem každý rok vstupují nové zahraniční koncepty nejen z Evropy, ale například z USA. Český trh je pro ně často zajímavou diverzitou při expanzi na zahraniční trhy, ač je relativně malý.

Tomu, čím je český trh pro americké koncepty zajímavý, jsme se věnovali v našem pořadu Franchising SOS, kde jsme jako hosta měli Christinu Sharkey, obchodní radovou americké ambasády v Praze.

Pokud se vrátím k myšlence, čím jste vy pro franchisanta zajímaví, je třeba se podívat do hloubky vaší značky. Na vaši vizi, cíle a to, jak se na celý svůj koncept vlastně díváte vy sami. A to všechno dříve, než koncept budete nabízet někomu dalšímu.

Duše vaší značky je to, co si potenciální zájemce o franchisu kupuje na trochu jiné úrovni

Úrovni, která je o dost hlubší, než jsou informace typu: návratnost investice, podpora franshisora, franchisingový manuál a marketing franshisora pro podporu značky nebo samotný produkt nebo služby.

Je třeba jít do hloubky vaší značky, určit její archetyp, nastavit tón komunikace k potenciálnímu franchisantovi, vymezit cílové skupiny a komunikovat konkrétně na ně, namísto snahy o uspokojení všech. Je třeba vymyslet, jaké nástroje budou potřeba pro nábor franchisantů a jak a kudy se k nim dostaneme.

Ve spolupráci s klienty v OnlineSales.cz se přesně tímto zabýváme na prvním místě. Nejsme totiž bez toho schopni vůbec pracovat a být efektivní. Stříleli bychom bez toho jen slepými a tím se jen propalují peníze našich klientů, což nemáme rádi ani my, ani naši klienti.

Udělat nějaký vizuál a lít peníze do kampaní na sociálních sítích a na googlu je dnes prostě málo

A přesně to franchisové koncepty často dělají, pokud cestou online marketingu ke svým franchisantům vůbec jdou.

Dalo by se to nazvat i tak, že samotný produkt nebo služba, která je podstatou vašeho konceptu, se novému franchisantovi dnes už sama neprodá. Je třeba o dost víc. Konkurence je velká a trh nemilosrdný. Obzvláště při tak nízké míře nezaměstnanosti, jako máme nyní.

Je definována duše (tedy archetyp) značky?
Je definována duše značky pro český trh?


Vnímání značky v zahraničí a vnímání značky u nás může být velmi rozdílné. To, co si například v USA mohou zákazníci dovolit každý den, může být pro Čechy více sváteční, a proto značka musí komunikovat jinak než například její americká matka, tedy franchisor.

Jak potom uspokojit někoho, když si vlastně nejsme plně vědomi, čím ho uspokojujeme. A opět se bavím o té hlubší úrovni, než jsou informace. Jež mimochodem vede k tomu, že přijde nejen někdo, ale ten, koho opravdu hledáme a chceme ve svém podnikání.

Není pochyb, že své produkty, systém, smlouvy a tak znáte a máte dokonale promyšlené, ale je to opravdu to, co si na emocionální úrovni, tedy tam, kde probíhají veškerá rozhodnutí, budoucí franchisant kupuje?

Co ideální franchisant hledá?

Při našich mnohých interakcích s franchisory, franchisanty ale i lidmi, co franchising u nás jen kultivují a spoluvytváří, ač nestojí za žádnou konkrétní značkou, se dostáváme k tomu, že není až takový problém sehnat franchisanta, ale mnohem horší je sehnat toho správného franchisanta.

Tedy někoho, kdo pochopí smysl franchisingu, kde potřebujete být podnikatel, ale zároveň ochoten ve vlastním zájmu a s pokorou „ohnout záda“ před jednostrannou franshisovou smlouvou, která vás jako franchisanta má za cíl chránit.

Tedy někoho, komu budou zářit oči právě pro váš koncept a kdo bude s vámi hledět stejným směrem, jak zaznělo na jednom z prvních dní školy franchisingu, kde jsme se chtěli jako marketingová agentura dostat hlouběji do tajů a temných zákoutí franchisingu, ač sami nejsme franchisingovým konceptem.

Někoho, kdo nebude franchisu vnímat jen jako investici, do které nalije peníze a bude fungovat za něj, protože tím franchisa není, ale kdo je připraven opravdu sám pracovat a využít funkční model k dosažení podnikatelského úspěchu.

A mnoho dalších vlastností, jež by měl ideální franchisant mít.

Ale pokud obrátíme logiku, tak je třeba se ptát: Co takový člověk opravdu hledá?

Nadstavbou této otázky by mohlo být: Hledá takový člověk na běžných kanálech pro franshising u nás?

Co když ani netuší, že to, co hledá, je právě franchisový model? Co když má hlavu plnou podnikatelských nápadů a správný mindset, ale na weby určené franchisingu prostě nechodí, protože by ho ani nenapadlo, že to, co hledá, mu splní právě franchising a jeden z těch mnoha konceptů, jež se u nás prezentují?

Při dnešním množství příležitostí na trhu není možné spoléhat na to, že ten, kterého hledáme, už někde hledá nás. On totiž možná, jak s oblibou říká můj kolega Martin Hošek, ještě neví, že neví.

No a naším cílem je toho správného najít tam, kde se pohybuje, způsobem, jakým přemýšlí, a nástroji, na které uslyší a začne se zajímat a povede ho to k tomu, že se nad tím rád sejde a také dost možná koupí.

Jen je třeba ho hledat ne tam, kde ho hledají všichni, protože to vypadá, že jiné možnosti nemají, ale tam, kde opravdu je. A navíc mu dát vědět, že ten, koho hledáme, je opravdu on. A dát mu možnost, aby mu dříve nebo později pro náš koncept opravdu začaly zářit oči.
I tímto vhledem v OnlineSales.cz přispíváme do světa franchisingu a podnikání.
Autor
Štěpán Budil
Sdílet článek
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Pojďme se nezávazně potkat u kávy a probrat i váš projekt

O vašich marketingových plánech si můžeme nezávazně popovídat u šálku dobré kávy.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Může vás zajímat

Další články

Už odcházíte?

Nechte se pravidelně informovat o trendech v oboru!

Zajímají vás novinky, tipy a trendy z obchodu a marketingu? Tipy na videa, podcasty a články, které u nás v agentuře připravujeme? Rádi vám je budeme každý měsíc posílat, stačí, když nám na sebe necháte e-mail
Jak díky marketingu najít a udržet ty správné lidi

Zaregistrujte se zdarma

Na trhu práce je dnes více lidí, procento těch šikovných se ovšem nezměnilo. Jak a kde najít šikovné lidi, a co udělat pro to, aby od vás jen rychle neodešli? Dívejte se.