František Školník
30. 1. 2020

HR marketing a jaké jsou jeho výhody oproti běžným způsobům náboru | Školníkoviny #4

Spousta firem z různých oborů se v poslední době potýká se stejným problémem, a tím je nábor lidí

Je nízká nezaměstnanost, trh je nasycený a lidi nejsou – tyto argumenty slýcháme od našich klientů nejčastěji a jsou také odpovědí na to, proč se majitelé a ředitelé firem snaží najít nové zaměstnance netradiční cestou.

Existuje několik způsobů, jak najít nové kolegy. Nejpřirozenějším řešením, které všichni známe, je podat si inzerát. U tohoto typu komunikace máme asi všichni zhruba představu, kolik to stojí a jaká je úspěšnost takového inzerátu. Pak můžeme zvolit vyčkávací taktiku a doufat, že nám někdo z našeho okolí doporučí přesně takového člověka, jakého potřebujeme. A protože takového člověka přijmeme tzv. na doporučení, očekáváme, že to bude trefa do černého. Třetí cestou, kterou můžeme jít, je využít HR marketing – a o tom víc na následujících řádcích.

Co to je HR marketing?

Odpověď je jednoduchá – je to něco víc než jen inzerát. Je to cesta, kdy nekomunikujete pouze nabízenou pracovní pozici, ale je to o tom, že pracovní příležitost u vás ve firmě zobrazujete jako produkt své cílové skupině neboli těm lidem, které potřebujete získat. Jinými slovy, pracovní příležitost je produkt, který se zájemcům o ni snažíte prodat.

Často nestačí mít na webu záložku Kariéra, ale je dobré připravit k pracovní nabídce mikrostránku, tedy nový web, který se bude věnovat jen nabídkám práce ve vaší firmě. Zároveň vám tato cesta umožňuje komunikovat hodnoty vaší společnosti neboli DNA vaší značky, což je důležité, protože tím se odlišujete od konkurence. Pomůže vám také komunikace ve správném archetypu apod. Cílem je, aby vás uchazeč o místo viděl jako hotový produkt a věděl, proč si zrovna vás „kupuje“ (proč k vám nastupuje). Často je právě toto rozhodovací faktor, proč se lidé rozhodnou nastoupit právě k vám. Spousta lidí totiž chodí do práce tam, kde si chválí dobrý kolektiv, pracovní atmosféru, nikoli o 2 000 Kč vyšší plat, stravenky nebo 13. plat.

Základem je tedy váš web a kariérní web s nabídkami práce

Pak už lze využít i ostatní marketingové nástroje pro komunikaci k cílové skupině – můžeme používat videa, články, různé případové studie, ve kterých můžeme popsat kariérní úspěchy vašich lidí u vás ve firmě, můžeme je popsat nejen jako pracovníky, ale i jako osobnosti, jako lidi. Aby uchazeči měli představu, jestli si s partou takových lidí budou rozumět. I díky dobře nastavené náborové kampani se na pohovor přihlásí opravdoví zájemci, tedy takoví lidé, kteří nejen splňují profesní požadavky na nabízenou pozici, ale jsou to lidé, kteří s vaší firmou souzní a kteří vědí, že by se jim u vás líbilo i lidsky.

Dost často se na pohovor přihlásí lidé, kteří svoji práci mají

Je to právě přidaná hodnota vašeho inzerátu, která je přesvědčila, aby se vám ozvali. Oni to nezkouší, oni nesledují pracovní portály, vy jste je opravdu dokázali zaujmout, a proto se přihlásili.

Když budu shánět člověka do firmy, musím zjistit, co má s námi společného, a tuto vlastnost s ním komunikovat. Nabourávat se mu do online obsahu a ukazovat mu, jaké by to bylo, kdyby svoji práci vykonával u nás. A co bude tím impulzem pro rozhodnutí učinit změnu? Budou to naše firemní hodnoty, které mu ukážeme, DNA naší firmy.

Anebo do komunikace pracovní pozice zahrneme přesah dané práce. Krásně je to vidět u kampaně od McDonald’s, kde se říká: Pojď pracovat k nám do našeho systému a naučíš se věci, které v budoucnu využiješ jinde. Podívejte se na ni a popřemýšlejte, jestli nestojí za to vyměnit váš pracovní inzerát za produkt, který se jmenuje pracovní příležitost ve vaší firmě.
Popřemýšlejte, jestli nestojí za to vyměnit váš pracovní inzerát za produkt, který se jmenuje pracovní příležitost ve vaší firmě.
Autor
František Školník
Sdílet článek
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Pojďme se nezávazně potkat u kávy a probrat i váš projekt

O vašich marketingových plánech si můžeme nezávazně popovídat u šálku dobré kávy.
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.
Může vás zajímat

Další články

Už odcházíte?

Nechte se pravidelně informovat o trendech v oboru!

Zajímají vás novinky, tipy a trendy z obchodu a marketingu? Tipy na videa, podcasty a články, které u nás v agentuře připravujeme? Rádi vám je budeme každý měsíc posílat, stačí, když nám na sebe necháte e-mail
Jak díky marketingu najít a udržet ty správné lidi

Zaregistrujte se zdarma

Na trhu práce je dnes více lidí, procento těch šikovných se ovšem nezměnilo. Jak a kde najít šikovné lidi, a co udělat pro to, aby od vás jen rychle neodešli? Dívejte se.