• Blog
Štěpán Budil
6.8.2019

Dělejte, co umíte nejlépe. Marketing nechte na nás

Proč by se realitní makléř neměl šťourat v kampaních na Facebooku a pépécéčkách?

Neustále se opakujícím tématem, na které při své práci s realitním marketingem narážím, je vzdělávání makléřů v online marketingových dovednostech. Tedy průběžné vzdělávání, aby neusnuli na vavřínech, když to dnes v online světě tolik funguje. 
Ano, funguje to. Ne, nefunguje to každému. Ani zdaleka ne. 

Funguje to skoro každému, kdo to dělá, problém je, že to ve skutečnosti vlastně nikdo moc nedělá. Tedy vzhledem k tomu, kolik lidí se v rámci toho vzdělává. Očividně jde jen o jednotky procent účastníků workshopů.

Důvodem, proč to dle mého je, že na to zkrátka není čas, protože je třeba pracovat s nemovitostmi, než se šťourat v kampaních na Facebooku a pépécéčkách. Online marketing velmi pomáhá, jen je třeba přemýšlet o tom, zdali chcete zůstat makléřem, nebo se spíše stát marketérem.  Jedním z důvodů, proč o tom napsat článek, je i to, že to mám sám za sebou, leč v jiném než realitním oboru. Rok jsem studoval a hned testoval online marketingové strategie, nástroje a postupy. Byl jsem i na čtyřdenním No Excuses Summitu v Las Vegas, který byl výhradně o tom, jak stavět online marketingové podnikání v jakémkoli oboru. 

I s tím vším, co jsem věděl a uměl od těch nejlepších, mě první 4 měsíce práce s výkonem na sociálních sítích stály 70 tisíc Kč jen v nákladech na kampaně. A efekt z nich byl blízko nule. Nicméně jsem se hodně naučil. Samotné členství v exkluzivním školicím projektu vyšlo na 80 tisíc za ten rok. Mělo to pro mě obrovský smysl a jsem za tu zkušenost moc vděčný, protože díky ní se nyní mohu marketingu věnovat a být u toho, nicméně mému tehdejšímu podnikání to nepomohlo. 

Musel jsem se vše učit, testovat, vyhodnocovat, optimalizovat a tak dále, a to jsem nikdy předtím nedělal. Viděl jsem, jak velký rozdíl může být v tom, když se změní jedno jediné slovo v propagovaném příspěvku, a jak to ovlivní dosah a konverzi dané nativní reklamy.  Facebookový algoritmus se stal na nějakou dobu mým nejlepším přítelem a zároveň největším nepřítelem, protože se neustále měnil, a to každých pár týdnů. A mění se tak často dodnes. 

Možná se v tom leckdo uvidí.

Po večerech jsem psal články, vytvářel vstupní stránky, točil obsahová videa, ale hlavně se učil sledováním obsahu školicí společnosti. Desítky a stovky hodin webinářů a přednášek s uváděním do praxe.

Za pár měsíců mě to úplně vyčerpalo, ač jsem v tom viděl obrovský potenciál. Měl jsem pocit, že nedělám nic jiného, než že dřepím u počítače a něco se učím a pak to implementuju. Bylo to i jedno z nejhorších období pro mou rodinu, protože jsme se skoro neviděli. Navíc tím, jak se online práce neustále mění, bylo pořád něco nového, co bylo třeba vědět nebo se naučit a začít dělat. 

Stálo mě to 150 tisíc Kč, z toho 70 jen za kampaně, a nevyčíslitelné množství času, který jsem mohl trávit se svými třemi dětmi a manželkou. 

Mířím tím k tomu, že výkon v online marketingu tolik peněz vůbec stát nemusí. Jeden z majitelů realitní kanceláře a makléř zároveň nedávno předával své zkušenosti s vlastním studiem online marketingu další majitelce kanceláře ve stejné síti asi takto: „Víš, prvních 250 tisíc jenom prosvištělo, když jsem se to učil.“ Dokonce řekl, že čtvrt milionu nejsou v online marketingu žádné peníze. Vidím to jinak. Výkon nemusí stát moc, když se to umí. Není to žádná ostuda to neumět. Také bych si neuměl prodat nemovitost, a proč bych vůbec měl?

Za čtvrt milionu se dá udělat na úrovni dobré marketingové agentury, která se umí nacítit na klienta, tolik muziky, že nikoho, kdo opravdu potřebuje svůj čas věnovat prodeji nemovitostí, ani nenapadne se do toho ještě někdy pouštět sám. Má na to totiž tým lidí, kteří díky své každodenní práci s online marketingovými nástroji vědí, co dělají. Stejně jako makléř při své práci na nemovitostech a s klienty. Jakmile se marketingu nastaví směr, určí se archetyp značky (více o tom zde), identifikují se skutečné hodnoty makléře, nastaví se tonalita komunikace, vyrobí se vhodné nástroje (něco o makléřských webech zde), kampaně, určí a nastaví se komunikační kanály a sdělení, je vytvořen marketingový mechanismus. Ten už je jen třeba průběžně aktualizovat a inovovat a náklady na propagaci se dramaticky snižují. V podstatě poté stačí tisícikoruny měsíčně. 

Nicméně s nutnou investicí na začátku je třeba počítat, aby bylo co ukazovat a kudy to vést. Bez ní to jde jen stejně jako doposud, tedy omezeně a často bez jasné komunikační linie, která v marketingu makléře i kanceláře vytváří tolik potřebnou důvěru lidí. Navíc to stojí hodně času, který je naší nejcennější komoditou.

Často se s makléři bavím o tom, co si zajišťují sami. Vidím, že skvěle to často funguje spíše na straně prodeje nemovitostí, co se ale náboru nemovitostí a budování osobní značky makléře týče, je to hodně kam posouvat. 
Realitní marketing má rozhodně svá specifika. Je to ale jen obchod, který probíhá mezi lidmi. Něco je předmětem prodeje a nějakým způsobem se makléři dostávají ke svým klientům. Jsou to jen proměnné v rovnici, která platí i v jiných oborech. 

V OnlineSales.cz náš cíl původně vůbec nebyl věnovat se právě realitnímu marketingu, jen je zde dobře aplikovatelné to, co funguje v marketingu i jinde. A proto se jím intenzivně zabýváme a dostáváme se hlouběji a hlouběji do tajů tohoto odvětví. 

Pracujeme na tom, aby i v online světě mohl makléř vypadat jako člověk, profesionál a parťák, který nevnímá své klienty jako chodící peněženky a který zná svou hodnotu.

Vytváříme marketing, který zvedá u lidí povědomí o oboru a odvádí je od přesvědčení, že makléř je jen obchodník, který udělá málo a stojí moc. 

A abych se vrátil k názvu článku ohledně Facebooku a pépécéček, tak u nás v kanceláři na to sedí celej jeden chlap. Nedělá nic jiného než výkonnostní kampaně a stará se o desítky klientů.

Pokud ho slyším mluvit, mluví o výkonu, konverzích, zobrazeních, proklicích, impresích a já nevím čem všem ještě. Mluví o tom, proč je dobré pouštět reklamní videa na Youtube, proč to někdy vůbec nic nestojí a proč naopak nedělat toto a tamto, protože to stojí příliš. Je to totiž to, v čem je on nejlepší, a tak to dělá.

Mou doménou je obchod v marketingu, tou vaší zase reality. Je skvělé dělat to, v čem je každý z nás opravdu dobrý, a já věřím, že v realitách to často ujíždí k tomu, co makléř musí dělat, místo aby dělal to, v čem je nejlepší. 
Pokud znáte principy odemykání vlastního potenciálu, tak víte, že jde o rozvíjení svých silných stránek. Nejde přece o to věnovat nejvíce energie tomu, v čem dobří tolik nejsme a co nás tolik nebaví. A dává to smysl i v marketingu. 

Pokud něco z toho, o čem píšu realitní články, s vámi souzní, napište mi přes kontaktní formulář na našich stránkách a pojďme se sejít u nás, abychom se mohli bavit o vás a o tom, co právě vy potřebujete.

Naším firemním heslem je, že neděláme to, co klient chce, ale to, co potřebuje. Není vždy snadné to prosadit, ale vnímáme smysluplnost spolupráce jako základní stavební kámen pro dlouhodobý vztah, který s klienty budujeme. 
Dělat věci jen pro věci by nás dlouho nebavilo.

I tímto měníme v OnlineSales.cz pohled na obor realit, kde se člověk dotýká člověka. 
Autor
Štěpán Budil
Sdílet článek
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
  • Kontaktujte nás

Pojďme se nezávazně potkat u kávy a probrat i váš projekt

O vašich marketingových plánech si můžeme nezávazně popovídat u šálku dobré kávy.
Může vás zajímat

Další články